Fundusze promocji to system dziesięciu odrębnych funduszy, których głównym celem jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji konkretnych grup produktów, takich jak mięso, mleko, owoce i warzywa, ryby czy zboża. Wśród nich znajdziemy m.in. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mleka czy Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.
Środki zgromadzone w funduszach pochodzą z obowiązkowych wpłat wnoszonych przez przedsiębiorców działających w branży rolno-spożywczej – najczęściej w wysokości 0,1% wartości netto transakcji (a w przypadku roślin oleistych – 0,2%). Przykładowo, firmy zajmujące się ubojem zwierząt, przetwórstwem zbóż, hodowlą ryb czy skupem owoców i warzyw mają obowiązek naliczania i odprowadzania tych opłat.
Z funduszy korzystać mogą ogólnokrajowe organizacje producentów i przetwórców, których cele statutowe są zbieżne z celami funduszy. Wsparcie może być przeznaczone na organizację kampanii promocyjnych i informacyjnych, udział w targach i wystawach, badania naukowe czy szkolenia. Co więcej, fundusze mogą pokrywać tzw. wkład własny w projektach współfinansowanych ze środków unijnych.
Od kwietnia 2026 roku planowane są zmiany – deklaracje wpłat będzie można składać wyłącznie elektronicznie za pomocą portalu eRolnik, przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub zaufanego.
Więcej informacji o zasadach działania funduszy, terminach oraz obowiązkach przedsiębiorców można znaleźć na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (www.gov.pl/kowr) lub dzwoniąc do Telefonicznego Punktu Informacyjnego pod numerem (22) 376 76 76.
Napisz komentarz
Komentarze